De eerste dagen in Sri Lanka - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Sophie . - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Sri Lanka - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Sophie . - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Sri Lanka

Door: Sophie

Blijf op de hoogte en volg Sophie

06 Juni 2018 | Sri Lanka, Anuradhapura

Alweer vijf dagen zijn we met vakantie, wat gaat dat toch snel! Zaterdag vertrok om 21.15u het vliegtuig vanaf Düsseldorf naar Dubai en na een tussenstop van een paar uur vlogen we door naar Bandaranaike Internatinal Airport bij Colombo. Hier had Jochem al snel een taxi voor ons geregeld naar Negombo, een plaats die net boven het vliegveld aan de kust ligt. Het verkeer viel best mee vergeleken met andere landen waar we geweest zijn want er reden niet zoveel scooters en brommers. Wel rijden er veel tuktuks, hoor je continu getoeter, en omdat het een Engelse kolonie is geweest, wordt er aan de linkerkant van de weg gereden. Het was even zoeken voor de taxichauffeur maar uiteindelijk werden we bij de Greenwood Villa´s afgezet, een kleine guesthouse gelegen aan het Hollandse kanaal. We zijn wat gaan drinken in de hoofdstraat met restaurants en hebben even bij het strand gekeken maar daar was niet zoveel te beleven. ´s Avonds hebben we, nadat we bijna een half uur tevergeefs hadden gezocht naar restaurant Bijou, lekkere curry met garnalen gegeten bij Sunny´s en we zijn per tuktuk teruggegaan naar de Greenwood Villa. De tuktukchauffeur zei dat hij geen wisselgeld had dus daar ging de eerste chauffeur er met teveel roepies vandoor. Voor de volgende keer zullen we dus kleiner briefgeld meenemen!
De volgende ochtend zijn we met een tuktuk naar de vismarkt gegaan, een markt waar de vers gevangen vis op kleedjes en kraampjes (ongekoeld) wordt verhandeld. We werden direct aangeklampt door een Sri Lankaan met vrij weinig tanden in de mond die ons de vissen liet zien, over de soorten vertelde en ook uitlegde hoe de vis gedroogd wordt. Gelukkig wordt vis in curry´s altijd goed gekookt of gebakken....
Na het bezoek aan de vismarkt hebben we een stuk gewandeld door de drukke winkelstraten, zijn we even bij een katholieke kerk gaan kijken en hadden we Sri Lankaans (curry) als lunch gegeten. ´s Avonds zijn we gaan eten bij Lords, waar de nasi en viscurry erg lekker waren maar vooral de double chocolate cheesecake heerlijk was.
Gister (dinsdag) zijn we met een taxi van Negombo naar Anuradhapura gereisd, een rit van ongeveer 6 uur met een paar tussenstops bij een mooie nieuwe Hindoe-tempel en de oudere Munnesvaram-Tempel in Chilaw. De laatstgenoemde tempel viel ons wat tegen om te zien maar schijnt een van de belangrijkste Shiva-tempels van het land te zijn, dus die hebben we maar mooi gezien! Onderweg hebben we gezellig gekletst met de taxichauffeur over van alles en nog wat en zijn baas die vlakbij Chilaw woont had ons uitgenodigd voor een kopje thee bij hem en zijn ouders thuis. Dit was mooi rustig gelegen op het platteland. Hij heeft twee kleine kinderen vertelde hij maar dat was ook te zien aan al het viltstiftgeklieder op de limegroene muren. Zijn baas, een jonge vent nog, had inmiddels vier elektrische auto´s waar ze toeristen mee vervoeren door het hele land.
In Anuradhapura werden we afgezet bij onze guesthouse voor drie nachten, het Little Paradise Guesthouse, rustig gelegen aan een grasveld net achter de drukke hoofdstraten. De rest van de middag hebben we geluierd op ons balkon en ook hebben we hier ´s avonds gegeten. Keus was er niet, want het menu die dag was rijst met curry. Dit was tot nu toe de lekkerste curry die ik had gegeten! Het was gebakken rijst met daarbij acht schaaltjes met o.a. kip, spinazie, aardappel, aubergine, yak-fruit en een soort groente die volgens de Ayurveda-artsen goed is voor de zwangere vrouw. Het toetje was curd met honing en smaakte goed.
Vandaag zijn we om half 9 per tuktuk naar de oude kloosterstad gereden. Achtereenvolgens hebben we de volgende gebouwen en overblijfselen bezocht: de rotstempel van Isurumuniya, de Mirisaweti-dagoba, de Sri Maha Bodi (heilige bo-boom), de Loha Pasada (Koperen paleis), de Ruwanweliseya, de grootste stoepa van Anuradhaprua en de overblijfselen van Jetavanarama, de Kuttam Pokuna (Tweelingvijvers), de Dalada Maligawa (Tempel van de Tand), het Paleis van Vijayabahu I, de ruïne van het Mahapali Refectorium en de enorme stenen ´rijstkano´, de Thuparama stoepa met daarin het rechter sleutelbeen van Boeddha en tot slot hebben we gekeken bij het meer Tissa Wewa en de Lankarama stoepa. Kortom, we hebben de hele oude stad bekeken! Het mooiste vond ik het stuk met de Sri Maha Bodi en de grote witte Ruwanweliseya stoepa. Hier waren heel veel mensen aan het bidden en offers brengen. Wij hebben allebei bij de heilige bo-boom een paarse lelie neergelegd met een wens want dat brengt geluk voor onze ongeboren spruit vertelde de chauffeur ons gister in de taxi. Het werd onderweg steeds warmer dus het was lekker dat we tussendoor in de tuktuk zaten voor een verkoelend briesje en de afstanden waren zo groot dat we dat niet hadden kunnen lopen en fietsen was ook heel ver geweest. Ook hebben we vandaag voor het eerst wilde dieren gespot: bij de Ruwanweliseya zaten aapjes ongegeneerd uit de vuilnisbakken te eten. Op de terugweg hebben we bij de supermarkt lunch gekocht en in onze guesthouse de bruine boterhammen met plakjes goudakaas opgegeten. De rest van de middag bestaat weer uit lezen, schrijven en luieren en vanavond gaan we hier weer lekker curry´s eten :)

• 06 Juni 2018 - 15:55

Marjan Kamphuis:

wat leuk en boeiend geschreven Sophie,leuk om alles zo een beetje mee te beleven.