Honduras, Guatemala, Belize en morgen weer Mexico! - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Sophie . - WaarBenJij.nu Honduras, Guatemala, Belize en morgen weer Mexico! - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Sophie . - WaarBenJij.nu

Honduras, Guatemala, Belize en morgen weer Mexico!

Door: Sophie

Blijf op de hoogte en volg Sophie

25 Februari 2013 | Belize, Caye Caulker

Het is alweer maandag de 25e en de afgelopen week heb ik erg veel gezien en gedaan en het is dus de hoogste tijd om jullie weer te vertellen wat ik heb uitgespookt :) Daarnaast is het nu een mooie tijd om wat te typen want voor vandaag heb ik genoeg zon gezien: ik ben verbrand in mijn gezicht :(
Vorige dinsdag zijn we vanuit Antigua vertrokken naar Copan in Honduras. Onderweg zijn we een paar uur wezen zwemmen en eind van de middag kwamen we aan in Honduras. De grensovergang ging hier erg makkelijk. Honduras is weer heel anders dan Mexico en Guatemala, het landschap en de mensen zien er anders uit en het lijkt een stuk minder toeristisch. Bij Honduras had ik voorafgaand aan de reis niet echt verwachtingen maar van alle landen vind ik Honduras het mooist om te zien en ik vond het jammer dat we hier maar zo kort bleven. Dinsdagavond hebben we even in het dorpje rondgelopen en zijn we uit eten geweest bij Viavia, een restaurant vlakbij het hotel.
Woensdag was een dag waar ik een druk programma had; na een geslaagd ontbijtje bij Picame gingen we lopend naar de ruïnes van Copan waar we een rondleiding door een gids kregen. Er waren ook veel papegaaien in het park en eentje kon het natuurlijk niet laten om op mijn rugzak te poepen, naja het schijnt geluk te brengen! Om 12.30u lag mijn broodje met HAGELSLAG (de eerste deze reis dus ik voelde me erg blij omdat ik thuis elke dag een broodje hagelslag in de ochtend eet) klaar bij Picame en om 13uur ging ik met vier anderen naar Canopy in Copan. 16 ziplines tussen de bomen door, sommige hard en heel snel, anderen heel hoog en weer anderen wat langzamer. Echt een supergaaf uitzicht had ik over het dorp en de bergen in de omgeving. Toen de ziplines afgelopen waren werden we teruggebracht naar het hotel en opgehaald voor een tochtje per pick-up naar natuurlijke warmwaterbronnen in de omgeving. Het was ongeveer een uur rijden over een niet al te goede weg (en wij klagen in Nederland over slecht wegdek?!) en onderweg zagen we veel dorpjes en bananenbomen. De warmwaterbronnen waren erg mooi aangelegd. Bovenaan was de hete bron: een vulkanische geiser met waterval en er waren baden met verschillende temperaturen om in te liggen, zitten, badderen en er was een massagewatervalletje voor je rug en nek, heel erg fijn! Ook heb ik mezelf ingesmeerd met modder :) Weer terug in Copan gingen we terug naar restaurant Viavia om te eten maar eerst had ik mijn rug en nek laten masseren bij een kleine salon in het dorp. Na het eten was er salsales in het restaurant en ik heb verschillende dansjes gemaakt op de dansvloer, het was echt een hele gezellige avond!
Donderdag vertrokken we in de ochtend naar Rio Dulce, weer in Guatemala. Eerst was het een tijd rijden met de bus en de laatste 10 minuten moesten we met de boot. We sliepen daar in hele leuke kleine huisjes aan het water. Samen met Gerjo sliep ik in een huisje waar we een badkamer voor onszelf hadden, anderen hadden de ´pech´ in een 2onder1kap of 4onder1kap te slapen. Die avond hadden we geen uitstapjes meer en we hadden in het hotel gegeten, er was namelijk geen dorp in de buurt, dat was aan de andere kant van het water.
Vrijdag gingen we ´s ochtends met de boot varen over de Rio Dulce voor ongeveer 2 uur voor we bij het plaatsje Livingston aankwamen. Onderweg zagen we veel mooie natuur en veel vogels. In het dorpje Livingston hadden we wat rondgelopen en had ik nog wat voor papa en mama gekocht :) Mijn souvenirtas zit inmiddels aardig vol! Op de terugreis per boot gingen we onderweg plaatselijke vissoep eten die erg lekker was. Om ongeveer 15u gingen we met de bus naar Flores, ook in Guatemala en daar kwamen we eind van de middag aan. Ook die avond hadden we alleen nog ergens gezellig gegeten en gingen we niet al te laat slapen. Eigenlijk gingen we elke avond op tijd slapen want het reizen, het weer, de activiteiten en alle indrukken zijn heel erg leuk, prachtig en gezellig maar ook wel een beetje vermoeiend (ik klink wel bejaard haha)!
Zaterdag stond een excursie naar de laatste Maya-site van deze reis gepland, namelijk Tikal. Deze opgraving ligt in de jungle en is erg uitgestrekt. Omdat ik een beetje last had van m´n buik en een paar anderen ook niet helemaal fit waren gingen we met z´n vijven over het normale pad wandelen en de anderen van de groep gingen met een gids door het bos wandelen en op verschillende punten kwamen we elkaar weer tegen. Ik was blij dat ik niet helemaal door het bos was gewandeld want onderweg kregen wij een lift van de politie die daar net met drie wagens militairen aan het surveilleren waren. Wel cool om met agenten met elektrische geweren in 1 pick-up laadbak te zitten! Verder heb ik in Tikal een paar piramides beklommen, een krokodil gezien en ik heb een wilde vogelspin op mijn arm gehad :D
Gister reisden we om 5uur ´s ochtends af naar Belize, deze grensovergang ging ook erg snel en rond de middag namen we de boot vanaf Belize city naar Caye Caulker, een tropisch eilandje in de Caribische zee wat ongeveer net zo groot is als Schiermonnikoog. Hier hebben we lekker op het strand gezeten en ´s avonds vis van de grill gegeten.
Vanmorgen gingen we een snorkeltour maken en nadat ik net gedoucht heb kom ik dus tot de conclusie dat ik mijn gezicht vaker in had moeten smeren. Als eerst gingen we snorkelen bij koraal waar grote schildpadden zwommen. Eentje ging vlak naast mij omhoog om lucht te happen, dat was wel even schrikken want hij was toch wat groter dan gedacht. Er zwommen veel soorten visjes en opeens zag ik een stukje verderop een hele grote rog van de bodem ophoog wegzwemmen, echt gaaf om te zien! Het water was trouwens erg mooi blauw, helder, niet koud en ondiep. Na een stukje varen kwamen we bij een plek waar zusterhaaien zwommen en daar mocht je mee zwemmen maar ik bleef toch maar even in de boot van de zon genieten en ik heb er foto´s van gemaakt. Na weer een stuk varen kwamen we bij ander heel erg mooi koraal. Het koraal had verschillende kleuren en veel mooie maar ook gekke vormen en struikjes en boompjes. Daar zwommen een paar sidderalen, dat zijn wel een beetje griezelige vissen om te zien! Weer op de boot gingen we rumpunch drinken en vaarden we naar de andere kant van Caye Caulker. Daar hadden we het geluk wilde dolfijnen te zien zwemmen! Ze kwamen redelijk dichtbij de boot, echt heel mooi! Eentje had een babydolfijn bij zich :) Vanavond gaan we weer uit eten en morgen vertrekken we met de boot naar Chetumal en reizen we met de bus door naar Playa del Carmen :)
Adios!

  • 10 Maart 2013 - 15:56

    Joke Groenhuijzen:

    Hoi Sophie,
    Wat een prachtige reis heb jij gemaakt zeg. Zo zie je
    nog eens wat van de wereld. Groot gelijk om dit te
    doen nu je de mogelijkheid hebt.

    Groetjes Tante Joke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie

Houdt van verre reizen maken

Actief sinds 29 Dec. 2012
Verslag gelezen: 749
Totaal aantal bezoekers 16303

Voorgaande reizen:

06 Juni 2018 - 06 Juni 2018

Chillen in Sri Lanka

28 Mei 2016 - 18 Juni 2016

Het Verre Vietnam

06 September 2015 - 26 September 2015

21 dagen prachtig Peru

30 December 2012 - 03 Maart 2013

Op reis in Midden-Amerika

Landen bezocht: