De rondreis is begonnen! - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Sophie . - WaarBenJij.nu De rondreis is begonnen! - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Sophie . - WaarBenJij.nu

De rondreis is begonnen!

Door: Sophie

Blijf op de hoogte en volg Sophie

13 Februari 2013 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Afgelopen woensdag had ik mijn laatste Spaanse les in de taalschool en ´s avonds ben ik voor een laatste keer wezen stappen met studiegenoten. Eerst een liter cuba libre bij de kroeg die we ´to the left, to the left´ noemen en daarna dansen in de Blue parrot! Het was een erg gezellige avond maar de reis naar Valladolid op de donderdag erna viel daardoor wel een klein beetje tegen. Vanaf het busstation in Playa del Carmen was het ruim 2,5 uur met de bus en daarna een kleine 10 minuten lopen in de hitte. Het hotel lag aan een centraal plein/parkje in de stad en dat zag er erg gezellig uit. Daar heb ik even gekeken en ´s avonds heb ik bij een ander hotel gegeten: daar stond een heerlijk gerecht met NEDERLANDSE KAAS op het menu dus dat heb ik uiteraard gekozen. Na bijna 6 weken Mexico had ik daar wel trek in, ook al blijven de blokjes kaas van de Aldi het lekkerst.
Vrijdag heb ik een beetje uitgeslapen, uitgebreid ontbeten en Valladolid een beetje verkend. Ik heb een kerk en klein museum bekeken, een ijsje en hotdog gegeten in het parkje en ´s avonds kwam de groep van Shoestring waarmee ik de rondreis maak, aan in het hotel. Op de website http://shoestring.nl/rondreis-mexico-guatamala-groepsreis-tempels-in-het-oerwoud kun je precies zien welke reis ik maak.
Zaterdagochtend zijn we vertrokken naar Chitzen Itza, maya ruines, en daar hebben we van een gids een rondleiding gekregen. Daarna reden we door naar Merida waar we ´s avonds een stukje van carnaval hebben gezien! Was erg cool, veel muziek en veel mensen op straat, een gezellige sfeer.
Omdat we een eigen bus hebben in plaats van reizen met het openbaar vervoer zijn we zondag op de weg naar Palenque bij de ruines van Uxmal gestopt. Deze ruines zijn wat minder toeristisch maar heel erg mooi en er was veel van de opgravingen bewaard gebleven. Bij een restaurant langs de golf van Mexico hebben we ´s middags gegeten en begin van de avond kwamen we in Palenque aan.
Maandag zijn we naar de ruines van Palenque gegaan en daar hebben we een wandeling van een uur in de jungle gemaakt, wederom heb ik wandelschoenen + wandelsokken aangetrokken, en daarna een tour over de ruines zelf. Echt heel leuk om het verschil tussen de verschillende opgravingen te bekijken. Ook is de groep waarmee ik reis erg gezellig! Een aantal alleenreizenden net als ik, een paar stellen en ook een paar koppels die bevriend met elkaar zijn. Na de ruines zijn we naar de waterval Misol Ha gegaan waar we onder de waterval gewandeld hebben en bij de waterval hebben gezwommen. Dat was erg fijn want het is 35C (zweet aan alle kanten)! ´s Avonds hebben we met een groepje in Palenque gegeten en wat gedronken.
Vandaag was dan alweer de vijfde dag van de rondreis. Vanuit Palenque zijn we naar de stroomversnelling/waterval Agua Azul (dat betekent blauw water) gegaan en ook daar hebben we gezwommen al was dit water wel kouder dan het water van de waterval Misol Ha. Daarna zijn we naar de ruines van Tonina gereden en wederom hebben we deze tempel beklommen onder leiding van een gids. Ik ben hier niet helemaal naar boven gegaan want de traptreden werden me toch iets te smal! Maar het uitzicht was echt heel erg mooi! Toen de rest van de groep naar de top van de piramide ging ben ik ergens op de ruine gaan zitten en op een gegeven hoorde ik helemaal niets meer behalve het ritselen van grassprietjes door de wind en in de verte het kraaien van een haan, echt heerlijk even helemaal alles stil! De busstocht na het bezoek aan Tonina was iets minder relaxed want de bus had problemen met de schakelbak dus verschillende keren gleed de bus achteruit in een steil straatje. Gelukkig stond er op die momenten geen andere auto of bus achter ons! Bij het restaurant waar we onderweg gingen eten bleek een zekering weggesmolten te zijn in de bus maar gelukkig kwam de chauffeur daar achter op de enige plek in de bergen waar de mobiele telefoon bereik heeft dus tranquila werd de zekering vervangen en na wat gedoe met deur wil niet open/deur wil niet dicht/laadruimte gaat niet open/laadruimte wil niet dicht gingen we weer verder. Onderweg zat ik niet helemaal lekker maar gelukkig zijn we nu in San Christobal. En het is koud hier, het lijken wel Nederlandse temperaturen: het is hier nu denk ik rond de 10C. Brrrrr!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie

Houdt van verre reizen maken

Actief sinds 29 Dec. 2012
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 16313

Voorgaande reizen:

06 Juni 2018 - 06 Juni 2018

Chillen in Sri Lanka

28 Mei 2016 - 18 Juni 2016

Het Verre Vietnam

06 September 2015 - 26 September 2015

21 dagen prachtig Peru

30 December 2012 - 03 Maart 2013

Op reis in Midden-Amerika

Landen bezocht: