De eerste dagen in Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Sophie . - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Sophie . - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Guatemala

Door: Sophie

Blijf op de hoogte en volg Sophie

18 Februari 2013 | Guatemala, Antigua

Afgelopen vrijdag vertrokken we om 6uur ´s ochtend met de bus richting Guatemala. Bij de grens moesten we eerst in een kantoortje een formulier ophalen en daarna in een ander kantoortje dat formulier weer inleveren. De bus mocht niet helemaal tot aan de grensovergang rijden dus we moesten het laatste stukje lopen. Bij de grens was het erg druk, overal waren mensen en er zijn veel winkeltjes. Nadat we de grens over waren gegaan zijn we doorgereden naar Panajachel, dat ligt aan het meer van Atitlan. Hier kwamen we ´s avonds pas aan dus die avond hebben we niks bijzonders meer gedaan.
Zaterdag stond er een excursie naar verschillende dorpjes rond het meer op het programma. Eerst gingen we met de boot naar een hotel waar we uitgebreid ontbeten en daarna gingen we naar de overkant van het meer om een dorpje te bekijken. Er stond een harde wind dus de bootjes klapten hard op het water en schommelden hard heen en weer, dat was echt heel eng! In een ander dorpje, waar we ook weer met de boot heen gingen, hebben we bij mensen thuis geluncht en met een pick-up gingen we naar weer een ander dorpje. De dorpjes heten Santiago, San Pedro en San Juan. ´s Avonds stond er een barbecue gepland maar dit viel een beetje tegen, het was een klein buffet met stukken vlees die eerde al klaar waren gemaakt. Wel was het een gezellige avond.
Zondag vertrokken we met de bus naar Chichicastenango waar we twee kerken, het kerkhof en de markt bezochten. Het kerkhof was mooi om te zien, de graven hadden heel veel felle kleuren! De markt was erg chaotisch, er waren heel veel mensen op straat en vrouwen liepen met grote zakken spullen en/of een baby op hun rug. De markt was zeker een leuke ervaring, ik heb zelfs nog wat souvenirs voor een aardig prijsje gekocht :) Als je aanhanger van de partij van de dieren bent kun je deze markt beter overslaan. Er waren namelijk verschillende kraampjes op de grond waar bakken met kalkoenen, kippen en kuikens te koop stonden en deze werden levend in plastic tasjes gedaan en aan de kopers meegegeven. Nadat we de markt hadden gezien maakten we onderweg naar Antigua een stop bij een wegrestaurant waar we lekker hadden gegeten. Eind van de middag kwamen we bij Antigua aan en daar hebben we wat rondgewandeld, een processie gezien en bij een gezellig restaurantje wat tapas en een tomatensoepje gegeten.
Vannacht ging de wekker al om kwart voor 3 want om half 4 vertrokken we naar vulkaan Pacaya om die te beklimmen. We mochten helaas niet tot aan de krater wandelen want sinds donderdag is de vulkaan weer actief en er kwam constant as en rook uit de krater, echt tof om te zien! Bij aankomst onderaan de vulkaan ging ik eerst nog even naar het toilet, dit was de smerigste plee die ooit gezien heb. Als goed voorbereide wandelaar had ik in het donker een zaklamp bij me en daarmee verlichtte ik het kleine houten hokje wat het bordje ´Banos´ op de deur had. Helaas scheen ik per ongeluk op het verhoogde gat want voor wcpot door moest gaan en ik zag dus heel even wat er allemaal onderin dat gat lag. Daarover zal ik niet verder uitweiden, maar een fijn gezicht was het niet. Om kwart over 5 begon de klim op de vulkaan, het was toen nog donker en erg koud! Eerst was er een flinke stijgende wandeling door bos. Tussendoor stopten we verschillende keren om even kort wat te eten of te drinken. Na een flinke tijd wandelen kwamen we bij het basecamp aan, hier ging het landschap over in lava en het uitzicht was echt prachtig. De top van de vulkaan was goed te zien en ook hadden we goed zicht op drie andere vulkanen, o.a. de Fuego en de Agua. Het was grappig om te zien dat wij hoger zaten dan de wolken! Het lava-landschap ziet eruit als een zwart maanachtig landschap en het bestaat uit een soort grof en fijn gravel. Na het basecamp gingen we nog ongeveer 100 meter klimmen, dit was best lastig want de ondergrond was erg los dus gleed je soms een stukje terug of juist naar beneden. Zelfs hele stoere wandelschoenen en een wandelstok houden je dan niet overeind! Om ongeveer 10 uur waren we op het hoogste punt van onze wandeling en daarna gingen we langs een andere kant naar beneden. Tussendoor stopten we om marsmellows te maken, dit kon gewoon tussen een spleet want daar kwam voldoende warmste uit de bodem om de spekjes te laten smelten. Ik vond de marsmelllows zo lekker dat de gesmolten spekjes zelfs op m´n zonnebril zaten haha! De afdaling was wat lastiger want die bestond bijna helemaal uit wandelen over gravel omdat aan die kant van de vulkaan bij eerdere uitbarstingen veel lava was terecht gekomen. Om ongeveer 12.15u stonden we weer onderaan de vulkaan en gingen we met de bus terug naar Antigua. Daar had ik lekker gedoucht want overal zat heel veel zwart stof van de vulkaan! Verder bij een heel klein restaurantje wat gegeten en straks weer uit eten :) Hasta luego!