Op pad in de bergen - Reisverslag uit Cabanaconde, Peru van Sophie . - WaarBenJij.nu Op pad in de bergen - Reisverslag uit Cabanaconde, Peru van Sophie . - WaarBenJij.nu

Op pad in de bergen

Door: Sophie

Blijf op de hoogte en volg Sophie

12 September 2015 | Peru, Cabanaconde

Zoals ik eerder al schreef zouden we vandaag gaan raften. Om 11uur werden we opgehaald en bij het storehouse kregen we een wetsuit, schoenen, helm en zwemvest aan. Op 5 minuten afstand rijden ligt de Chilina Vallei en dit is een prachtig gebied. Er mag niet gebouwd worden en het land mag dus alleen gebruikt worden door de boeren die er wonen en op het land groente, fruit en aardappels verbouwen. Rond de vallei liggen meerdere vulkanen, o.a. de Misti vulkaan. Met z´n vieren en Sergio gingen we in een boot en in totaal hebben we 6km geraft en onderweg kwamen we verschillende stroomversnellingen tegen (klasse 2 t/m 4). Ik had nog nooit geraft maar het was erg gaaf om te doen, zeker omdat het lekker weer was en de natuur in de vallei zo mooi is. Na het raften zijn Anneke en Sergio met ons naar een lokaal restaurant gegaan, La Nueva Palomina, en zij hebben allerlei lokale gerechten besteld zodat we dit konden proeven. Verschillende aardappelgerechtjes, salades, vlees, lamsvoeten, rocoto relleno (gevulde peper), gefrituurde kaas en natuurlijk de Peruaanse specialiteit gefrituurde cavia. Deze werd in zijn geheel geserveerd en smaakte best lekker, zijn oortje was knapperig. Bij het eten hebben we Arequipaanse cola, een soort cherrycoke, en chicha morada, een bier van paarse mais, gedronken. Als toetje hebben we churros met honing gegeten, dit zijn een soort gefrituurde donuts. Het eten en drinken was heerlijk daar! In Peru is de lunch de belangrijkste maaltijd van de dag en zeker op zaterdag, gaan veel (goed bedeelde) Peruanen in een restaurant eten. Na de lunch zat iedereen vol en hebben we een kleine wandeling naar een uitzichtpunt gemaakt maar helaas konden we de bergen niet goed zien omdat het hijig was. Het einde van de middag hebben we in het hotel doorgebracht. Lekker gedoucht, de was opgehaald en de backpack opnieuw ingepakt. En zowaar, alles past erin, zelfs de spullen die op de heenreis nog in een aparte handbagagetas zaten. ´s avonds heb ik voor de laatste keer met Anneke afgesproken in een restaurant waar we thee hebben gedronken met een enorme punt chocoladetaart erbij. Het was echt heel erg gezellig om hier met Anneke afgesproken te hebben 
Zondagochtend zijn we om half 9 vertrokken voor een excursie van een paar dagen naar de Cañón del Colca. Deze canyon is een van ´s werelds diepste canyons, dieper dan bijvoorbeeld de Grand Canyon. De weg begon vanaf Arequipa door het nationaal park Reserva Nacional Salinas y Aguada Blanca. De hoogte was ongeveer 3000meter en het landschap bestond uit vlaktes met cactussen. Naarmate we hoger kwamen, rond de 4000meter, veranderde de vegatatie naar grassen, en nog hoger, rond de 4500 a 5000meter, groeide een mossoort die groeit in een soort bollen die lijken op brocolli. Onderweg zagen we vicuñas, lama´s en alpaca´s. De vicuñas die we zagen graasden in het wild, ze worden eens in de zoveel tijd bij elkaar gedreven om geschoren te worden want hun vacht geeft de meest fijne en dure wol die er is. Deze wol is zelfs duurder en beter van kwaliteit dan kasmier. De lama´s en alpaca´s stonden op een bepaalde plek langs de weg waar we foto´s van ze konden maken en ze van heel dichtbij konden zien. Schattige beesten zijn het om te zien en gelukkig ben ik niet ondergespuugd. Bij het stijgen merkte ik wel dat de lucht ijler werd en bij het hoogste punt, op 4910meter, kreeg ik wel wat hoofdpijn. Op dit uitzichtpunt hebben we foto´s gemaakt want we hadden een prachtig uitzicht op verschillende vulkanen, de Ampato, actieve Sabancaya, Hualca Hualca en de Misti. Het was wel frisjes hierboven en er stond een aardig windje. Omdat we zo hoog waren konden we hier niet te lang blijven. Tijdens de rit naar Chivay, het plaatsje waar we geluncht hebben, was het uitzicht adembenemend in de bergen. Vanaf Chivay naar Cabanaconde, zijn we door verschillende dorpjes gereden en onderweg bestond het landschap vooral uit terrassen. Deze worden door de boeren gebruikt voor de landbouw. Het land wordt voornamelijk met de hand of met ossen bewerkt en afhankelijk van de hoogte groeien er avocado´s, papaya´s, aardappels en mais. Bij het punt Cruz del Condor zijn we gestopt om te kijken of we hier condors konden zien vliegen maar helaas gaven ze niet thuis deze middag. Morgenochtend gaan we terug voor een tweede poging. Onderweg moesten we wel een paar keer stoppen voor een kudde overstekende lama´s en een stelletje vechtende stieren, die moesten even aan de rest laten zien we de baas was. Ook zagen we bewoners van een bergdorpje bezig met onderhoud van het irrigatiesysteem op het land. Dit soort onderhoudswerk doen ze met het hele dorp samen, iets wat mooi is om te zien.
We verbleven deze nacht in Cabanaconde, een klein dorpje waar niet veel toeristen komen en ook niet heel veel te doen is. Het hotel ligt vlakbij het Plaza des Armas en op de terugweg van onze wandeling naar het hotel kwamen we Franciska tegen, een 7-jarig meisje dat aan het voetballen was met een halflekke volleybal. Het duurde niet lang of wij stonden met z´n allen met haar te voetballen!