Met de trein naar Colombo.. euh Ella - Reisverslag uit Haputale, Sri Lanka van Sophie . - WaarBenJij.nu Met de trein naar Colombo.. euh Ella - Reisverslag uit Haputale, Sri Lanka van Sophie . - WaarBenJij.nu

Met de trein naar Colombo.. euh Ella

Door: Sophie

Blijf op de hoogte en volg Sophie

19 Juni 2018 | Sri Lanka, Haputale

Er zijn weer een paar dagen in Sri Lanka voorbij gevlogen dus hierbij een korte update over de treinreis naar Haputale, gelegen in het heuvelland van Sri Lanka. De fooi van 5000 roepies gegeven door Jochem uit het vorige verslag valt een beetje in het niet bij mijn capaciteit om de juiste trein te vinden.
Afgelopen vrijdag zijn we met een taxi van Sigiriya naar Kandy gereisd. Dit scheelde veel tijd vergeleken met reizen met de bus en aangezien we maar één nacht in Kandy zouden blijven, kwam dat goed uit. We hadden een overnachting geboekt bij Red Chillies, een homestay rustig gelegen in de heuvels vlakbij het centrum van Kandy met een prachtig uitzicht. In de middag zijn we met een tuktuk eerst naar het station gegaan, want we wilden proberen kaartjes voor de trein, 2e klas naar Haputale, te kopen. Helaas waren alle gereserveerde kaarten al uitverkocht zoals we al verwachtten, en moesten we het de volgende ochtend een uur voor vertrek maar weer proberen. We zijn het centrum in gelopen en nadat we lekker en goedkoop bij een lokale bakkerij hadden gegeten, zijn we naar de bekende Tempel van de Tand gegaan. Deze tempel is heel belangrijk voor boeddhisten omdat hier een tand van Boedha bewaard zou worden, dus deze tempel mocht je als toerist absoluut niet overslaan lazen we op internet en in onze reisgids. Wij vonden het eerlijk gezegd best wel tegenvallen, want veel was er in de tempel niet te zien. ´s Avonds hebben we Sri Lankaans gegeten in de guesthouse en dat smaakte goed, de vriendelijke eigenaar heeft namelijk ook een catering en afhaalrestaurant in Kandy. De volgende ochtend hebben we rustig ontbeten en om 10uur waren we op het station om een heel goedkoop kaartje voor de 2e klasse te bemachtigen. De trein vertrok op spoor 2 volgens het bord en toen we daar aankwamen stond er al een trein klaar. Er zaten best wel wat toeristen in dus dit zou de trein richting Ella moeten zijn. We zijn ingestapt in de derde klasse maar bijna een half uur voor de geplande vertrektijd ging deze trein al rijden! Navraag bij de toeristen naast ons gaf wat meer duidelijkheid, deze trein ging helemaal niet naar Ellla maar de andere kant op, richting Colombo! Paniek, wat nu?! Gelukkig was er een vriendelijke Sri Lankaan die op zijn telefoon opzocht dat we ongeveer 10 minuten later uit konden stappen, en op dat station de trein terug naar Kandy konden nemen. Nou, daar ging dus onze planning van de mooie treinreis, dacht ik. Op het station waar we uitstapten vertelde een medewerker van het station echter dat de volgende trein terugging naar Kandy en dat diezelfde trein naar Ella zou gaan. We zaten dus voor Kandy (druk station waar veel toeristen in de trein naar Ella stappen) al in de goede trein en hadden gelijk fijne zitplaatsen in de tweede klasse! Een geluk bij een ongeluk maar een domme actie was het wel.
De treinreis duurde bijna vijf uur en ging in een boemeltempo door de heuvels, watervallen, uitzichten en theeplantages. Omdat het op sommige stukken bewolkt en mistig was, was het uitzicht niet de hele tijd heel mooi. Een leuke ervaring was de treinreis zeker, er zaten zowel toeristen als Sri Lankanen in en er kwamen de hele tijd verkopers langs. Ze verkochten bijvoorbeeld de krant, fruit, nootjes of zelfgemaakte hapjes. Aan het einde van de middag kwamen we aan in Haputale en met een taxi gingen we naar ons hotel dat in de heuvels ligt. Het mooie uitzicht verscheen toen we er net waren, de mist trok ineens heel snel op en we konden ver kijken, helemaal naar het Uda Walawe National Park!
´s Avonds aten we in het hotel, eigenlijk meer een groot guesthouse, kottu rottyi met allerlei kleine gerechtjes erbij en dat was het lekkerste dat we tot nu toe hadden gegeten!

• 19 Juni 2018 - 16:38

Marjan Kamphuis:

wat zie je er mooi uit Sophie